29 septembra 2019

Veriaca Zuzana P. po znásilnení zmenila postoj k potratom

Presne pred týždňom pri sledovaní pochodu ZA ŽIVOT veriacu kresťanku Zuzanu P. „pochytil veľký hnev“Do fb-statusu napísala „niekoľko ťažkých, ale úprimných slov“.

Status Zuzany P. má na fb mnoho zdieľaní, komentárov, palcov hore, srdiečok, plačkov. Nejedno oko nezostalo suché. Veď akoby mohlo, keď cirkev, škola a spoločnosť nezvládli sexuálnu výchovu mladej ženy a dôsledkom bolo jej znásilnenie?

Ťažké a úprimné slová Zuzany P. zacielili a presne trafili • konzervatívne kruhy v cirkvi • konzervatívnu komunitu • konzervatívnu sexuálnu a kresťanskú etiku • prívržencov obmedzenia/zákazu interrupcií. Zuzana konzervatívnym cirkevným kruhom vyhodila na očí, že sa ich vinou stala obeťou znásilnenia.

Zo statusu nevedno, či ide o kruhy evanjelické či katolícke.
Zuzane je to akiste výhodnejšie takto.
Katolíkom sotva.

Do súhrnu okolností, ktoré prispeli k jej znásilneniu, Zuzana zaradila viaceré neduhy konzervatívneho prostredia: • patriarchálne vnímanie sveta • pasívna žena a aktívny muž • žena poslušná mužovi • intímne vzťahy bez otvorenosti • sex len po svadbe a vo výlučnom vzťahu.

Niektoré vymenované neduhy pôsobia, akoby sa vzťahovali na slovenskú dedinu 19. storočia.
Pritom Zuzana zrejme vyrastala v meste a podľa jej veku zväčša v 21. storočí.

Zo statusu nie je jasná ani spoluúčasť Ondreja P., progresívne veriaceho disidenta. Evanjelika s liberálnym postojom k potratom. Nepriviedol dcéru Zuzanu do cirkvi práve on? Nesprevádzal ju cirkevným prostredím? Nebol jej oporou v chaose dospievania? Neučil dcéru o dôležitosti vzájomného súhlasu pri sexuálnej intimite? Nepomohol jej rozoznávať znaky sexuálneho násilia?

O to pálčivejšia je otázka: Prečo Zuzana v fb-statuse ostro útočí na konzervatívne prostredie, keď tým ukazuje prstom aj na zodpovednosť svojho otca? Nie je možným vysvetlením, že Zuzanin fb-status je spoločným ihriskom otca a dcéry?

Ak je, potom Zuzana zahrala riskantný odpal.

Obsah, načasovanie a apelatívnosť fb-statusu (po pochode ZA ŽIVOT a pred rokovaním NR SR o zmene zákona o interrupcii) vyvoláva aj ďalšie otázky: Nie je Zuzanin fb-status súčasťou vstupu Ondreja P. do volebnej kampane? Nenahrávajú kladnej odpovedi indície ako rodinné prostredie, vzdelanie a mimovládne aktivity Zuzany? Postavenie jej otca Ondreja v ECAV a jeho aktivity v PS?

Achillovou pätou apelu je, že Zuzana P. stavia reprodukčné právo ženy na pohrebisku nenarodených. A že o smrti dieťaťa pri potrate je v Zuzaninom texte TICHO.

Sebastrednosť dáva k. o. svedomiu.

Výpoveď, ktorá začala spontánne a úprimne, sa vo výsledku zmenila na kritiku konzervativizmu a na ponuku progresívnej alternatívy. Vo všeobecnosti aj vo vzťahu k potratom. Ťažké a úprimné slová Zuzany P. sú obžalobou konzervatívneho spiatočníctva a hlasným NIE! pokusom konzervatívcov o úpravu zákona o interrupcii. Nie sú len kópiou postoja PS k potratom v známom videu Zuzany Č., na ktorého konci PS VERÍ ŽENÁM?

Progresívne veriaca Zuzana P. sa tak ako prezidentka Zuzana Č. – stále prepojená pupočnou šnúrou s rodnou stranou – dovoláva verejnej diskusie o potratoch. A tak ako prezidentka diskusiu ne/priamo marí.
„Sme za verejnú diskusiu o zákone – odmietame v zákone čokoľvek meniť“.

Čistá HLAVA XXII.

Výpoveď Zuzany P. o znásilnení vyvolala vo verejnosti silné emócie. Tak, ako by ich vyvolal príbeh akejkoľvek inej ženy. Nemali tieto emócie prekryť/posilniť politický zámer fb-statusu? Štýl, akým je fb-status napísaný, takúto domnienku podporuje.

Ťažké a úprimné slová Zuzany P. získali pachuť falošnosti.
Idú voľby. Držte si klobúky.

Miro Ščibrany
OZ račan.sk


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára