Presne pred týždňom pri sledovaní
pochodu ZA ŽIVOT veriacu kresťanku Zuzanu P. „pochytil veľký hnev“. Do fb-statusu napísala „niekoľko ťažkých, ale úprimných slov“.
Status Zuzany P. má na fb mnoho zdieľaní,
komentárov, palcov hore, srdiečok, plačkov. Nejedno oko nezostalo suché.
Veď akoby mohlo, keď cirkev, škola a spoločnosť nezvládli sexuálnu výchovu
mladej ženy a dôsledkom bolo jej znásilnenie?
Ťažké a
úprimné slová Zuzany P. zacielili a presne trafili • konzervatívne kruhy
v cirkvi • konzervatívnu komunitu • konzervatívnu sexuálnu a
kresťanskú etiku • prívržencov obmedzenia/zákazu interrupcií. Zuzana
konzervatívnym cirkevným kruhom vyhodila na očí, že sa ich vinou stala obeťou znásilnenia.
Zo statusu nevedno, či ide o kruhy evanjelické
či katolícke.
Zuzane je to akiste výhodnejšie takto.
Katolíkom sotva.
Do súhrnu okolností, ktoré prispeli
k jej znásilneniu, Zuzana zaradila viaceré neduhy konzervatívneho
prostredia: • patriarchálne vnímanie sveta • pasívna žena
a aktívny muž • žena poslušná mužovi • intímne vzťahy bez
otvorenosti • sex len po svadbe a vo výlučnom vzťahu.
Niektoré vymenované neduhy pôsobia,
akoby sa vzťahovali na slovenskú dedinu 19. storočia.
Pritom Zuzana zrejme vyrastala v meste a
podľa jej veku zväčša v 21. storočí.
Zo statusu nie je jasná ani spoluúčasť Ondreja
P., progresívne veriaceho disidenta. Evanjelika s liberálnym
postojom k potratom. Nepriviedol dcéru Zuzanu do cirkvi práve on? Nesprevádzal
ju cirkevným prostredím? Nebol jej oporou v chaose dospievania? Neučil dcéru
o dôležitosti vzájomného súhlasu pri sexuálnej intimite? Nepomohol jej
rozoznávať znaky sexuálneho násilia?
O to pálčivejšia je otázka: Prečo
Zuzana v fb-statuse ostro útočí na konzervatívne prostredie, keď tým ukazuje
prstom aj na zodpovednosť svojho otca? Nie je možným vysvetlením, že Zuzanin fb-status
je spoločným ihriskom otca a dcéry?
Ak je, potom Zuzana zahrala riskantný
odpal.
Obsah, načasovanie a apelatívnosť fb-statusu (po
pochode ZA ŽIVOT a pred rokovaním NR SR o zmene zákona o interrupcii)
vyvoláva aj ďalšie otázky: Nie je Zuzanin fb-status súčasťou vstupu Ondreja
P. do volebnej kampane? Nenahrávajú kladnej odpovedi indície ako rodinné
prostredie, vzdelanie a mimovládne aktivity Zuzany? Postavenie jej otca Ondreja
v ECAV a jeho aktivity v PS?
Achillovou pätou apelu je, že Zuzana P. stavia
reprodukčné právo ženy na pohrebisku nenarodených. A že o smrti dieťaťa pri
potrate je v Zuzaninom texte TICHO.
Sebastrednosť dáva k. o. svedomiu.
Výpoveď, ktorá začala spontánne
a úprimne, sa vo výsledku zmenila na kritiku konzervativizmu a na ponuku
progresívnej alternatívy. Vo všeobecnosti aj vo vzťahu k potratom. Ťažké a úprimné
slová Zuzany P. sú obžalobou konzervatívneho spiatočníctva a hlasným NIE! pokusom konzervatívcov o úpravu zákona
o interrupcii. Nie sú len kópiou postoja PS k potratom v známom videu
Zuzany Č., na ktorého konci PS VERÍ ŽENÁM?
Progresívne veriaca Zuzana P. sa tak ako
prezidentka Zuzana Č. – stále prepojená pupočnou šnúrou s rodnou stranou –
dovoláva verejnej diskusie o potratoch. A tak ako prezidentka diskusiu ne/priamo
marí.
„Sme za verejnú diskusiu o zákone – odmietame
v zákone čokoľvek meniť“.
Čistá HLAVA XXII.
Výpoveď Zuzany P. o znásilnení vyvolala vo
verejnosti silné emócie. Tak, ako by ich vyvolal príbeh akejkoľvek inej
ženy. Nemali tieto emócie prekryť/posilniť politický zámer fb-statusu? Štýl,
akým je fb-status napísaný, takúto domnienku podporuje.
Ťažké a úprimné slová Zuzany P. získali pachuť falošnosti.
Idú voľby. Držte si klobúky.
Miro Ščibrany
OZ račan.sk
OZ račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára