Kde sa stúpenci potratov a ochrancovia života v tele matky míňajú?
Kde sa ich predstavy môžu stretnúť?
Prívrženci
zvýšenia ochrany života v tele matky dostali v parlamente K. O.. N-tý pokus zmeniť
zákon o interrupcii znova zlyhal. Akiste aj preto, že sa prekladatelia
nezhodli ani len na prieniku svojich návrhov. A aby ich nebolo málo, predložili
rovno štyri.
VŠETKY
ŠTYRI NÁVRHY parlament zmietol zo stola.
Postoj premiéra Pellegriniho a SMER-SD,
že status quo vyhovuje a niet dôvodu zákon meniť, a taký istý postoj Bélu Bugára a MOST-HÍD, to boli
karty, čo sa nedali v parlamente prebiť. Tým skôr, že rovnaký prístup k zákonu
o interrupcii dlhodobo má progresívne veriaca Zuzana Čaputová. Aj vďaka nemu,
dôvere ženám a podpore práva ženy rozhodovať o svojom tele sa
v júni sťahovala do Grasalkovičovho paláca. A víťazná stratégia sa nemá
meniť. Zvlášť, keď PS VERÍ ŽENÁM a túto vieru chce využiť ako jeden
z motorov lanovky na hradný vŕšok.
Konzervatívnym
navrhovateľom zmien zákona sa nedá uprieť ústretovosť voči liberálom,
ateistom, progresívnym ne/veriacim. Tí ústretovosť oplatili odmietaním
AKEJKOĽVEK zmeny zákona. Argumenty? Počty potratov klesajú, zákon vyhovuje
taký aký je, po zmenách niet dopytu. Argumentačná bída s nouzí.
Lenže politickí marketéri prezidentke, progresívcom, premiérovi a smerákom
zjavne radia, že práve toto je pravé orechové. Líder PS Truban bol a možno
je feťák, no stratégie spin doktorov PS asi bude ctiť aj on. Osobitne keď vzniká priestor
pre zbližovanie PS, SMER-SD a MOST-HÍD a progresívcom rastie povolebný
koaličný potenciál.
Je až ku
podivu, aký výstižný rámec pre nazeranie na potraty vytvorili grécki a cirkevní
myslitelia . Aká zhoda je medzi pravidlom 40 dní a najnovšími
vedeckými zisteniami o tom, kedy začína embryu biť srdce, kedy sa vytvára
rudimentárny nervový systém, kedy plod cíti bolesť. Zdá sa, že stačí tieto
poznatky dať do súvislostí a tak preklenúť priepasť, čo v súčasnosti zeje
medzi stúpencami potratov a ochrancami nenarodeného života.
Pokrokári
21. storočia uvažujú o plode do 40. dňa po počatí ako
o zhluku buniek. Duša je z hry von. Usmrtiť plod v tele matky je
pre nich čisto vecou biológie. Žene dávajú slobodu a jej svedomiu rozhrešenie.
Oba
prístupy majú k sebe blízko. Aj keď Aristotelova rastlinná
a živočíšna fáza odkazuje na zrýchlený evolučný vývoj plodu, kým
pokrokársky zhluk buniek na nacistickú dehumanizáciu „podradnej rasy“. Nemohli
by byť napriek tomu tieto výklady uholným kameňom prímeria stúpencov potratov
a ochrancov života? Zdá sa, že mohli:
NA JEDNEJ
STRANE
Čo
katolíckej cirkvi bráni trpieť potraty do 40. dňa ľuďom stojacim mimo cirkvi? A prejaviť
tak týmto ľuďom úctu a rešpekt? Nebudú potom ochotnejšie načúvať postojom a odporúčaniam
Cirkvi? Veď katolícka cirkev potraty do 40. dňa tehotenstva celé stáročia
trpela aj vlastným veriacim. A ak ich ako hriechy trestala, tresty často bývali
mierne. Okrem toho, nie je v záujme Cirkvi ubrať z autoritárstva (plynúceho
z pápežskej neomylnosti starej len 150 rokov?) a prestať prísnymi dogmami vyháňať
ovečky z vlastného košiara?
NA DRUHEJ
STRANE
Čo
stúpencom status quo zákona bráni ustúpiť pred Rubicon 40. dňa a prijať
lehotu 8. tt? Čo im bráni obetovať klauzulu potratového zákona, že plod je
možné usmrtiť bez uvedenia dôvodu až do 12. tt? Plod,
ktorý má dokončený vývoj orgánov. Má podobu človiečika. A podľa Aristotela
a kresťanov má dušu. Prečo
s nimi nepohne fakt, že plod po 8. tt už cíti bolesť? A že
„utratenie“ plodu prináša matke s každým dňom nad lehotu 8. tt rastúce
zdravotné riziká? Ak nie takéto ľudské, mimo-vieroučné okolnosti,
ČO INÉ osloví ich rozum a srdce?
Naozaj autoimunita pôžitku a osobného pohodlia ženám a ich partnerom ochromila svedomie?
DOBA SA ZMENILA.
Ľudia už nechcú
byť pred autoritami len v predklone.
Ani pred
tými, čo zastupujú Boha na Zemi.
Ani pred
pokrokármi v politike.
Miro Ščibrany
OZ račan.sk
OZ račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára