Siedma časť rozhovoru s DvC na tému materstvo a aborty.
• Minule si uviedol, že v súčasnom
kultúrnom ekosystéme za evolučnou výhodou ProCSM (pro-choice symbiózy
mémbiontov) sú dlhé prsty mémbiontov práva na niečo. Menovite úspešná symbióza
s právom na slobodu a súkromie ženy. Tvoje vysvetlenie úspechu ProCSM
vykazuje vysokú mieru súladu s pozorovateľným vývojom za posledných sto až
stopäťdesiat rokov. Až na jednu výnimku: a tou je neuveriteľne
rýchly prepad muža-otca z pozície patriarchu rozhodujúceho
o každej stránke života žien do postavenia páriu bez práv. Zákon o interrupcii
sa ani len nezaujíma o predstavu biologického otca, ako by sa malo/mohlo nakladať
s jeho potomkom v maternici. Ako tento jav vysvetľuje mémológia?
Rozdelil
by som tvoju otázku na dve otázky, napriek tomu, že zrejme budeš mať pravdu v tom,
že spolu určite súvisia.
Prvou podotázkou je, prečo muži nebojujú za svojich potomkov.
Na
ňu je pomerne jednoduchá odpoveď: pretože to nepotrebujú, dokonca je to pre
nich z evolučne-psychologického pohľadu nevýhodné. Už sme v tomto
rozhovore hovorili o reprodukčných stratégiách samcov a samíc nášho druhu,
ktoré boli formované miliónmi rokov našej evolúcie. Uviedol som, že samci nášho
druhu majú v princípe dve reprodukčné stratégie. Jedna je
klasická samčia, teda páriť sa s tou samicou, ktorá je vhodná na
párenie a nie je nutné do nej investovať mimo vlastné spermie iné rodičovské
investície a spoľahne sa na to, že aspoň časť takýchto potomkov prežije. Druhá
je taká, kde bude samec ochotný dávať do svojich potomkov zdroje aj po párení,
pretože sa tým zvyšuje šanca na prežitie potomkov.
R.
Wright v knihe „Moral animal“ uvádza, že
terénne výskumy preukázali prakticky vo všetkých kultúrach na svete, že muži
rozlišujú dve kategórie žien: vhodné na párenie (ja im hovorím
pekným slovenským radodajky) a také, ktoré sú vhodné na spoločný
život, teda na rodičovské investície (tie nazývam madony). Kniha sa
dosť zaoberá aj tým, ako to muži rozlišujú.
Žena-radodajka,
ktorá je ochotná poskytnúť sex, pomerne rýchlo signalizuje, že je
riziková pre vzťah, pretože muž nemôže mať minimálnu istotu vlastného
potomstva. Naopak žena-madona, ktorá prejavuje zdržanlivosť a muž sa o
ňu doslova musí uchádzať, nosí jej dary a nič za ne nedostáva, signalizuje
ochotu rodičovských investícií neustálym dvorením atď., tak zrejme postupne v mužských
mozgoch vytvára za účinnej pomoci oxytocínu štruktúry, ktorými sa muž na
madonu „namotá“.
Spomeňme
si v tejto súvislosti na príklady kultúrnych mémbiontov, ktoré tieto
vrodené reakčné štruktúry využívali celé stáročia vo svoj prospech, teda na
svoje množenie. Veď čo iné je dvorenie, dvorská kultúra zbožňovania „pani môjho
srdca“? Celý romantizmus aj s jeho bojom o čistú lásku a prekonávaním
prekážok za naplnením túžby dvoch partnerov? Tí istí páni, čo viedli zbožňujúce
reči v secesných salónoch, si potom večer zaskočili do bordelu, aby sa
„telesne očistili“. Súčasťou hry bolo aj to, že muži sa len veľmi neochotne
ženili, pretože manželstvo bol záväzok a ten údajne vyžadoval „zrelého a
usadeného muža“. Taktiež s tým súvisí účelnosť hymenu, panenskej blany,
vďaka ktorej má muž istotu zdržanlivosti partnerky.
Muži
teda rozlišujú madony od radodajok podľa ich signalizácie. No
ale podľa čoho signalizujú ženy? Odpoveď je samozrejme jednoduchá: podľa
dostupnosti mužov ochotných poskytnúť rodičovské investície.
Pokiaľ
je žena študentka v nejakom kampuse plnom
ženskej konkurencie, účastníkom večierkov, kde zrejme zdržanlivosť značí jasné
znevýhodnenie v konkurencii, tak jediná možnosť párenia je v režime
radodajky. Pokiaľ ide o slečnu zo šľachtickej rodiny v 18. storočí,
kde vhodných partnerov na párenie je obmedzený počet, pretože musia byť z jej
spoločenskej triedy a musia byť voľní, tak zrejme sa okolo nej bude krútiť
niekoľko záujemcov, z ktorých si môže vyberať, má teda samozrejme väčší
manévrovací priestor. Kto pozná umenie tej doby, či už divadlo, operu,
literatúru, tak všetko sa točí len a len okolo toho. Podobných príkladov by sa
dalo uviesť z viacerých historických kontextov veľa.
Dnes
žijeme v spoločnosti, ktorá v priebehu 19. a 20. storočia
prešla evolúciou mémbiontov práv, rovnosti a slobody, ktoré nastolili určitý
kontext, v ktorom sa zvýhodňujú radodajky pred madonami. V takom
prostredí je podľa mňa logické, že muži nemajú až taký záujem investovať
rodičovské investície do potomkov, ktoré ich vrodené reakčné schémy nemôžu
považovať za vlastné. V takom prostredí sa pochopiteľne budú viac
replikovať mémbionty, ktoré v mužských mozgoch uprednostňujú infanticídu,
pretože to je infanticída potomkov, ktorí nemusia byť s istotou ich, alebo aj
keď môžu byť ich, tak s partnerkou, ktorá je vyhodnotená ako radodajka.
Navyše ak mémbiont infanticídy vytvorí symbiózu s mémbiontom, ktorý
vnútorne hierarchizuje muža voči ostatným nemoderným, zaostalým,
nepokrokovým, tmárskym a pod. mužom.
Jedna
skupina rozhodnutí o infanticíde potomka zo strany mužov je rovnaká, ako u
žien. Ak majú muži vzťah s madonou, tak rovnako ako ona, môžu mať strach z toho,
že sa o dieťa nebudú môcť postarať a vrodené správanie oboch sa rozhodne pre
infanticídu, ako sme o tom hovorili v predchádzajúcej časti.
Druhá podotázka sa týka ústupu
mužov z dominantného postavenia.
Na ňu bude ťažšia odpoveď. Z pohľadu
mémológie je s odpoveďou spojených viac otázok, ktoré skúsim predostrieť.
V zásade vždy ide o to, prečo bol v evolučnej histórii kultúry v konkrétnom
čase výhodný taký ekosystém mémbiontov a nie iný, prečo sa to zmenilo a prečo
je dnes výhodný iný.
Je
vôbec pravdou, že muži v nejakom období dominovali? Čo
si pod tým predstaviť? Ak sa pozrieme na lovecko-zberačské populácie,
ktoré máme ešte možnosť dnes pozorovať, tak je na otázku dominancie ťažké
odpovedať. V podstate tu funguje isté doménové rozdelenie: ženy sú
viac zberačky a muži viac lovci. V pohlavnom výbere je viac-menej rovnosť,
pričom je zasa pravdou, že kultúra aj tu zavádza väčšinou viac regulácií
správania pre ženy ako pre mužov. To má však úplne prirodzený dôvod. Muži musia
mať reprodukčné správanie žien pod kontrolou, kvôli investovaniu MPI do
vlastnej evolučnej línie. Ženy z rovnakých dôvodov takú kontrolu mať
nemusia. Ak teda chceme hovoriť o dominancii bez etických nánosov, tak ide o
dominanciu prirodzenú. V takomto spôsobe života, ktorý je snáď najbližší
našim spoločným prapredkom, mali samozrejme šancu na evolúciu mémbionty, ktoré
priamo podporovali fitness členov tlupy. Také, ktoré nepodporovali túto
dominanciu, fitness znižovali a pochopiteľne ich prírodný výber negatívne
selektoval.
Napríklad
ak v tlupe platí tabu, že žena sa nesmie dotýkať mužských nástrojov, tak
to určite nie je z dôvodu, že muži nedovolili ženám mať tie isté práva ako
oni, ale možno preto, že to bol dôsledok nejakých udalostí v už zabudnutej
minulosti, kedy napríklad nejaká žena vychvaľovaním loveckých nástrojov iného
muža signalizovala ochotu k nevere. Predstava, že by to bolo kvôli tomu,
aby ženy nemali rovnaký prístup k mäsu ako muži, je absurdná, pretože ženy
už len fyzicky nie sú k lovu uspôsobené, nemajú testosterón, ani mozgové
štruktúry vhodné k lovu, ale hlavne majú deti, s ktorými sa teda
naozaj ťažko loví.
Keďže
mémbionty zvyšujú svoju fitness vytváraním symbióz s inými mémbiontami,
tak sa pôvodne tabu dotýkať sa mužských loveckých nástrojov mohol symbiotizovať
s ďalšími a ďalšími stránkami života muža, napríklad s predmetom,
ktorý ako prvý uchopil on, atď. … a máme tu celý jeden ekotop kultúrneho
ekosystému tej tlupy. Takáto štruktúra je potom eticky hodnotená dnešným
pohľadom ako dominancia mužov nad ženami, ako niečo racionálne mužmi vymyslené
a dohodnuté v nejakom spoločnom mužskom zasadaní typu: nedovolíme ženám,
aby to, či ono, pretože chceme nad nimi dominovať. Práve evolúcia posledných
150 rokov ukazuje opak tejto predstavy, muži sa svojej údajnej
dominancie vcelku dobrovoľne zriekajú.
Evolúcia
civilizácie začína s tzv. neolitickou evolúciou,
teda s obdobím pred asi 30-40 tisíc rokmi, kedy sa naši predkovia usadili
na pôde, ktorú začali obrábať. Nie je celkom jasné, ako sa to stalo a prečo. Z pohľadu
témy je dôležité, že vzniklo vlastníctvo pôdy a dobytka a to bolo v rukách
mužov. Opäť nie je jasné, prečo a ako sa to stalo. Z pohľadu mémológie je
však jasné, že to bolo preto, lebo mužské mozgy boli výhodnejšie ako ženské.
Evolúcia technologických mémbiontov zjavne ľahšie prebiehala a prebieha cez
mužské mozgy.
No
a tu sa dostávame na neistú pôdu otázky rozdielov medzi mužskými a ženskými
mozgami. Niektoré rozdiely sú zrejmé a vcelku uznávané. Mužské mozgy
napríklad ochotnejšie podstupujú riziká ako ženské a muži sú náchylnejší k agresii.
Dôvod je jasný: keďže muži súťažia v pohlavnom výbere, musia byť
bojovnejší a ochotnejší riskovať zranenia, prípadne smrť. Ďalej je vcelku
všeobecne prijímaný výsledok výskumov, podľa ktorého sa muži lepšie orientujú v teréne
ako ženy. Podobne sa diskutuje o tom, že muži majú viac inštrumentálne myslenie
ako ženy, teda, že používanie a tvorba nástrojov im ide ľahšie, ako ženám. Ženy
majú naopak viac sociálne interaktívne myslenie.
Hovorím
to preto, lebo z mémologického pohľadu ak boli nejaké pohlavne
nerovnomerné distribúcie mémbiontov civilizácie, tak to muselo byť preto, že sú
nerovnomernosti v mozgoch, cez ktoré sa ich evolúcia realizovala. Tie
mohli mať spočiatku jednoduché odchýlky, ktoré sa postupne rozchádzali a
vytvárali v darwinistickom zmysle postupne svoje vlastné vývojové vetvy.
Tak napríklad ak je pravdou, že muži sa ľahšie orientujú v teréne, tak to
má v mozgu zodpovedajúce vrodené reakčné štruktúry. Orientácia v teréne
značí, že mozog dokáže vytvárať časové a priestorové štruktúry v nejakej
následnosti a kompozícii. Tá istá schopnosť tak užitočná pre lov, však postupne
vetví nielen v činnostiach potrebných na lov, ale aj modeloch čohokoľvek,
čo má podobné štruktúry, napríklad vo vedách, politike, vojenských stratégiách,
v abstrakciách typu náboženské systémy, ideológie a pod.
Ja
som toho názoru, že civilizácia sa vyvinula na mužských mozgoch, pretože
tade to išlo rýchlejšie a komplexnejšie ako cez mozgy ženské. Podrobná analýza
tejto evolúcie nás ešte len čaká, ak vôbec niekedy nastane. Ak sa však pokúsime
urobiť určitý metapohľad na tú evolúciu, tak určite bola plná nemilosrdnej
súťaže a vzájomného hierarchizovania sa, čo je typicky mužská vlastnosť.
Takisto jej značná časť prebiehala inštrumentáciou, teda vytváraním nových a
nových nástrojov, výrobkov, výrobkov pomocou výrobkov, atď. Obecne platí, že
muži sa radi so svojimi nástrojmi stotožňujú, považujú ich za svoju extenziu
viacej ako ženy. Pre ženy majú nástroje skôr podobu prvkov prostredia, ktoré sú
na nejaký účel a nemajú vzťah k tomu, ako fungujú a prečo. Teritoriálne
myslenie, tak potrebné pre lov, rovnako znamená hľadanie za hranicami nových
lovísk, odvaha riskovať cestu do neznáma. No a to poznáme v tom neustálom
hľadaní iných ciest a interpretácií vo vede, teológiách a ideológiách.
Ak
prijmeme takýto pohľad, tak je zrejmé, že s nárastom ekosystémovej
komplexity civilizácie muselo narastať aj vymedzovanie ženských mozgov
viac-menej na okraj hlavného evolučného ťahu. Keďže sa vďaka prirodzenosti
mužských mozgov vyvíjala civilizácia ako veľmi agresívne a kompetičné
prostredie, kde sa spory vyhrocujú do bojov o ekologické nichy v hlavách
často do miery likvidačnej, tak aj evolúcia mémbiontov získala zrýchľujúci
charakter. Konsenzuálne a kooperatívne riešenia, oveľa bližšie ženskej nižšej
kompetetívnosti mali menšiu šancu na šírenie v celkovej populácii mozgov. Muž,
keď volá po spolupráci, tak to robí preto, aby vyhral nad tými, čo tvrdia opak,
žena preto, aby získala od ostatných viac zdrojov. V situácii, keď je
zdrojov málo, tak samozrejme vyhrávajú kompetitívnejšie riešenia.
Evolúcia
civilizačného ekosystému je súčasne evolúciou domestikačného transferu.
Ten mimo iné umožnil aj spoločenskú deľbu prácu, a teda aj evolúciu produkcie a
distribúcie zdrojov na prežitie sapientov, čo sa postupne prejavilo v narastaní
celkového množstva zdrojov. Aj tu je dôvod jasný. Vrodené štruktúry mozgov
sapientov sa tvorili na individuálne hľadanie riešení životných situácií. Deľba
práce sa prejavila nanajvýš v tom rozdelení na zberačstvo a lovectvo,
materstvo a poskytovanie génovej diverzity.
Evolúcia
mémbiontov má oveľa vyššiu rýchlosť ako má naša,
prakticky s každým novonarodeným mozgom vstupujú nové varianty mémbiontov,
musia ustanovovať nové symbiózy a pretvára sa ekosystém. Navyše s postupným
rastom zdrojov pre prežitie sapientov hustla ich populácia, a teda aj
prostredie pre replikáciu mémbiontov. Mohli uspievať aj také, ktoré prírodný
výber predtým negatívne vylúčil, teraz si mohli aspoň nájsť svoje subpopulácie
mozgov. To značí vytváranie súperiacich ekotopov, využívajúcich vrodenú
agresivitu mozgov mužov na vzájomné vytláčanie sa z civilizačného
ekosystému, procesy, ktoré inak nazývame vojnami.
Narastajúce
množstvo zdrojov, ekosystémových štruktúr mémbiontov,
ktoré nazývame inak inštitúciami, narastanie hustoty civilizácie postupne vytvorilo
situáciu, kedy až tak nehrala úlohu tvorba zdrojov, ale prístup k nim.
A tu nastáva zrejme vhodný evolučný moment pre vývoj mémbiontov práva,
ktorý ako sme už hovorili, má svoju vrodenosť v neotenickom správaní
mláďat. Cez mémbionta práva sa robí domestikačný transfer domestikantovej
potreby niečoho na domestikátora a na ňom je, aby uspokojenie práva
dosiahol od ostatných domestikantov. To výrazne znižuje kompetitívnosť
sapientov (domestikantov). Ženy s ich prirodzenosťou nemusia vstupovať
do samčích súbojov, stačí, ak mémbionty domestikátora svojimi ekosystémovými
väzbami súboj vybojujú za ne.
Keďže
ženských mozgov je v populácii približná polovica, je zrejmé, že mémbiont
práva na niečo si určite nájde v ženských mozgov dostatok symbiontov, s ktorými
môže vytvoriť mutuálne symbiózy. Približne od konca 18. stor. nastáva prudký
rozvoj mémbiontov práva a súčasne štartuje evolúcia mémbiontov, ktoré vyhovujú
ženským mozgom a vytvárajú s mémbiontami práv symbiózy. Pokiaľ sa nejakému
mémbiontu podarí dráždiť vrodené štruktúry ženských mozgov tak, aby niečo
„potrebovali“ a súčasne o to nemuseli kompetovať, len to vyžadovať cez
mémbionta práva, tak sa určite objaví na scéne.
Postupne
sa takto môže stať väčšina prvkov civilizačného ekosystému „potrebou,“ čo
následne vedie sapientky k vyžadovaniu jej uspokojenia. Civilizačný
ekosystém, ktorý sa tisícročia vytváral evolúciou mémbiontov, ktoré dokázali
samčie mozgy nútiť k vzájomnej nevraživosti, k obetiam na životoch, k zákazu
reprodukcie a k iným životným obetiam, javí sa zrazu ako prales
zdrojov, ktoré stačí žiadať od domestikátora – civilizačného ekosystému. Je to
zberačský spôsob života, stačí vojsť a zbierať, netreba to vytvárať. Stačí
napísať stupídny transparent a s hordou podobných zberačiek vojsť do
pralesa.
Takto
vybudovaný ekosystém s výrazným evolučným ťahom cez mémbiontov práva na
niečo v podobe zrýchleného domestikačného transferu má za následok
desocializovanie sapientov, ich individualizáciu. Ak pôvodne všetko riešili
medzi sebou pomocou vrodených reakčných schém, teraz stále viac a viac
všetko prechádza cez domestikátora. Dôležité je, aby bola uspokojená
potreba bez nákladov spojených s jej uspokojením.
Na
rozdiel od feministických výkladov, muži rovnako ako ženy nemajú
nijakú potrebu moci. Čo majú je potreba hierarchizovať sa voči iným
samcom v pohlavnom výbere. Moc je mémbiontový výsledok tejto
potreby. Je to ekosystémová výslednica symbióz rôznych mémbiontov, ktoré
umožňujú sapientovi mať pocit alfa samca. Ak ženy získavajú nejaké
postavenie v spoločnosti a muži pri tom necítia, že sú hierarchizovaní
nižšie, tak nemajú vrodenú motiváciu tomu brániť. Navyše ak sú aj oni osídlení
mémbiontami spravodlivosti a rovnosti, tak naopak, sú ochotní to replikovať do
iných hláv. Navyše ak pri tom môžu bojovať proti inému mužovi, osídlenému
konkurenčným mémbiontom, preferujúcim nerovnosť, tak je tu príležitosť na
hierarchizovanie sa nad neho.
Takže
tu ide o varenie žaby, ktorá premešká moment, kedy má z horúcej vody
vyskočiť. Domestikačný transfer kúsok po kúsku uberá mužom a ženám ich
vrodené schopnosti a prenáša ich na domestikátora. Civilizácia,
spočiatku vybudovaná na mužských mozgoch, sa postupne presúva na mozgy
ženské, pretože je to výhodnejšie.
Muži
si to všimnú, až keď bude voda vrieť.
• DvC, ďakujem za siedmy rozhovor.
Pýtal
sa Miro Ščibrany
OZ
račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára