Tretia časť rozhovoru s DvC na tému materstvo a aborty.
• Pre stanovenie prijateľného rámca pre výkon abortu je od čias Aristotela
podstatná odpoveď na otázku „odkedy je potomok v maternici človekom“. Názor
na uspokojivé riešenie tejto otázke rozdeľuje od druhej polovice XIX. storočia západnú
civilizáciu na prívržencov PRO-LIFE a PRO-CHOICE. Nič sa na tomto stave
nezmenilo ani v XX. a XXI. storočí. Hlava II. čl. 15 Ústavy SR ponúka
prívržencom uvedených dvoch skupín takýto základ: „Každý [človek] má
právo na život. Ľudský život je hodný ochrany už pred narodením. Nikto [žiadny človek] nesmie byť pozbavený života.“ Pre nejednoznačnosť
tohto základu sa o odpoveď a na nej postavené prijateľné právne
riešenie vedie vleklý spor. Prebieha vo verejnom diskurze až po úroveň rozpráv parlamentu
a podaní ústavných žalôb, ich prerokúvania a rozhodovania o nich. Dokáže
prispieť k riešeniu tejto otázky veda? Akými svojimi výstupmi?
Áno, všimol som si, že existuje taká
diskusia, a že žiaľ sa nájdu vedci, ktorí sú ochotní sa do nej zapojiť. Z
pohľadu vedy je to nezmyselná otázka, pretože na ňu nie je možné dať racionálnu
odpoveď, už len preto, že nevieme odpovedať jednoznačne a nevyvrátiteľne na
otázku: čo je to človek? Z pohľadu vedy sa dá jednoznačne
povedať, že človek je jedinec druhu Homo sapiens sapiens, teda jedinec s
genómom odlíšiteľným od iných druhov. Ale už aj tu nastávajú problémy,
pretože rozdiel našej DNA a DNA našich najbližších príbuzných (šimpanzov a
bonobov) je len 2%. Sú to teda o 2% menej ľudia? Koľko percentný rozdiel treba
k tomu, aby bol niekto človek a ten druhý už nie? Boli neandertálci ľudia?
Je černoch človek, keď sa od belocha očividne líši? Alebo je muž človek, keď sa
význačne líši od ženy jedným celým chromozómom a tomu zodpovedajúcej odchýlke
stavby tela a inej psychike?
Ak sa zhodneme, že minimum toho, čo
môžeme povedať o človeku je, že musí mať druhovo zhodnú DNA, a to buď v
samčom, alebo samičom variante, tak človekom je už zygota, teda čerstvo
oplodnené vajíčko. Od momentu oplodnenia ide o človeka s najväčšou
istotou. Dovtedy išlo iba o potenciálneho človeka, pretože pohlavnej bunke
chýbala druhá polovica jeho človečenstva od druhého rodiča.
Námietka môže znieť povedzme takto: no dobre, ale
to hovoríš iba o Homo sapiensovi, o opici, ale my hovoríme o človeku,
cítiacom, vnímajúcom svet a takým zygota nie je. Lenže takou zygota je,
takou je každá bunka na svete. Každá bunka má v sebe obraz sveta stelesnený
vo vrodených reakciách na podnety zvonka. Na bunkovej úrovni sú reakcie
metabolické, či molekulárne signálne, na úrovni organizmu sú orgánové, či
behaviorálne. Každý organizmus vie to svoje o svete, ako už na začiatku
20. stor. pochopil ďalší velikán biológie 19. storočia Jakob von Uexküll
s jeho funkčným delením organizmu na Umwelt, ako súbor znakov organizmu,
ktoré reprezentujú vonkajší svet a reakcie naň, a Innenwelt ako súbor
znakov organizmu, ktoré reprezentujú pre organizmus životný význam znakov
Umweltu.
Zygota, či plod v maternici, vedia svoje o
svete, ktorý ich obklopuje, aktívne sa ho snaží premeniť vo svoj prospech a
reaguje aktívne na hrozby z prostredia. Čiže cíti a svojím špecifickým
spôsobom o svete uvažuje a rozhoduje sa podľa okolností svojich možností,
úplne rovnako ako my už narodení a dospelí s našimi možnosťami.
V tejto súvislosti mi prichádza na um
úplne iný pohľad na to isté. Myslím, že vo verejnom priestore bude
prvý raz prezentovaný. Kým to urobím, vysvetlím, prečo sa neustále krútim
okolo našej biologickej podstaty, ako keby človek bol iba zviera. Odpoveď je
prostá: pretože život, materstvo, plod atď. sú biologické procesy. To,
že sa s tým musí vyrovnávať kultúra nejakými zvyklosťami, názormi, či
ideológiami a náboženstvami, nič nemení na tej biologickej podstate, s
ktorou sa vždy musíme vyrovnávať. Biologickou podstatou materstva je, a
v tomto bude jadro toho, čo chcem ďalej povedať, že ide o symbiotický vzťah
dvoch organizmov. Vajíčko v tele matky je iba polovica podstaty tej
matky, pretože má z nej iba 50% čisto jej génov a nič viac, ale stále je to
celé z nej. Zygota však má navyše 50% génov od otca, takže ide o druhý
organizmus, ktorý nemá na výber, musí žiť v symbióze v tele matky.
Symbióza je z definície spolužitie dvoch či viac
organizmov. Biológovia rozlišujú viacero druhov symbióz, napríklad parazitizmus,
komensalizmus, mutualizmus a jeden veľmi zvláštny druh, ktorý dostal názov endosymbióza.
Endosymbióza je taký spôsob spolužitia, kde jeden z druhov (endosymbiont)
žije vnútri druhého (hostiteľ), pričom oba sú si vzájomne niečím prospešné.
Typickým príkladom je endosymbióza eukaryotickej bunky s mitochonriou.
Eukaryoti sme my všetci mnohobunkáči, pretože sa skladáme z eukaryotických
buniek, ktoré majú bunkové jadro a tzv. organely, z ktorých jedna je
mitochondria. Tá má vlastnú DNA. Dnes panuje už celková zhoda, že mitochondrie
sú pôvodne prokaryotické bunky, ktoré sa naučili žiť vnútri eukaryot, za čo im
na oplátku umožňujú bunečné dýchanie. Lenže za to zaplatili vysokú cenu,
postupne sa zbavili veľkej časti vlastnej DNA, pretože množstvo životných
funkcií za ne, vrátane ich rozmnožovania, zabezpečuje hostiteľ. Tomuto procesu
sa hovorí symbiogenéza.
Pozrime sa teraz na vyvíjajúci sa plod v
maternici. Z biologického pohľadu ide o symbiotický vzťah, pričom plod žije
úplne obklopený hostiteľom, matkou, a je na ňom úplne závislý. Dá sa teda
povedať, že ide o endosymbiózu. Lenže s opačným priebehom, s akousi
reverznou symbiogenézou. Plod postupne od hostiteľa preberá životné
schopnosti, teda ich nestráca. Reverznosť tejto symbiogenézy však zákonite musí
dosiahnuť moment, kedy endosymbiont opustí hostiteľa, tak ako pri symbiogenéze
sa musel najprv do hostiteľa dostať. Lenže naša reverzná symbiogenéza
pokračuje aj po opustení hostiteľovho tela, ale nie hostiteľovho
prostredia. Po narodení pokračuje preberanie životných kompetencií učením až
do dospelosti, kedy môže pôvodne endosymbiont opustiť úplne pôvodného
hostiteľa.
Prečo ponúkam tento pohľad? Pretože
umožňuje nazerať na našich potomkov nie ako na nejaké hotové veci, ale ako na
proces, ktorý má svoju životnú historicitu a ontologický význam.
Človeka teda môžeme chápať nie ako hotový
stav, ale ako kontinuálny proces.
• Hovoríš, že z pohľadu vedy je otázka „odkedy je potomok v maternici človekom“ nezmyselná. Jednako sa mi zdá, že z tvojej
argumentácie možno odvodiť viacero zaujímavých podnetov pre hľadanie odpovede
v prostredí mimo vedy. Môj osobný pocit je, že s prihliadnutím
(1) na zhodnú DNA od počatia jedinca po jeho smrť, (2) na to, že
zygota či plod v maternici cíti a svojím špecifickým spôsobom o svete uvažuje
rovnako ako my už narodení a dospelí a (3) na záver, že „človeka môžeme chápať ako kontinuálny proces“, je oprávnené pre účely legislatívnej ochrany
života nenarodeného potomka považovať za človeka s najväčšou istotou už
zygotu, teda čerstvo oplodnené vajíčko. Vidíš v tejto poznámke
odvodenej z Tvojho výkladu nejaký rozpor? Nepostihnutie nejakej dôležitej
okolnosti? Nenáležité spojenie jednotlivostí Tvojho výkladu?
Toto už je hodnotová otázka. Z môjho
pohľadu je rovnocenné, či sa zabije vajíčko, zygota, plod, alebo novorodenec,
či infant. Podľa môjho názoru úlohou vedy je skúmať svet a snažiť sa poskytnúť
čo najviac a čo najucelenejších poznatkov o ňom. Nie je úlohou vedy robiť
hodnotového arbitra. Ako mémológ chápem všetky procesy v mysli a kultúre ako,
prírodné, procesy. Nie ako procesy, kde sú dobré a zlé riešenia, ale len
riešenia. Moju úlohu vidím v tom pokúsiť sa tieto riešenia identifikovať ako
výsledky evolučných procesov.
• DvC, ďakujem za tretí rozhovor. Nedá
mi nepoznamenať, že pohľad na vývoj
potomka v maternici a následne aj na
vývoj dieťaťa po opustení tela matky až do jeho dospelosti ako na reverznú
symbiogenézu znie mimoriadne originálne a podnetne. Navrhujem tomuto
konceptu venovať ďalšiu časť rozhovoru.
Zhováral
sa Miro Ščibrany
OZ
račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára