Štvrtá časť rozhovoru s DvC na tému materstvo a aborty.
• Aborty a infanticída sprevádzajú
ľudskú spoločnosť oddávna. V priebehu času sa s nimi rôzne spoločenstvá
vyrovnávali rôzne. Postoje a názory na ich spoločenskú prijateľnosť
a spôsob a rozsah vykonávania sa menili. Katolícka cirkev aborty
vždy považovala za hriech. Niektorí cirkevní otcovia zastávali názor, že
abort do 40. dňa od počatia (lehota vymedzená Aristotelom) je menej závažný
hriech než po 40. dni. V druhej polovici XIX. storočia Pius IX.
vyhlásil ľudský život za posvätný a aborty zakázal. V sekulárnej
spoločnosti sa aborty naopak postupne liberalizovali. Až do tej miery, že dnes
môže v mnohých krajinách matka požiadať bez uvedenia dôvodu
o usmrtenie dieťaťa vo svojom tele. Podľa niektorých zdrojov sa na celom
svete ročne vykoná okolo 40 miliónov abortov. Na druhej strane, cieľom živých systémov
je množiť sa a zaistiť prežitie svojej formy. Ako sa dá tento
rozpor vysvetliť? Prečo dnes usmrcujeme potomkov v tele matky v takom
masovom rozsahu?
Skutočne
na prvý pohľad sa môže zdať nezmyslom, aby organizmy zabíjali vlastných
potomkov, keď ich jediným dôvodom, prečo sú na svete, je rozmnožiť sa
skôr, ako sa rozpadnú. Tu si však treba uvedomiť, že cieľom nie je mať
toho, či onoho potomka, ale mať maximálny možný počet preživších potomkov.
Organizmy sa snažia zvyšovať tzv. zdatnosť (fitness) svojich génov, teda aby
sa ich gény vyskytli v čo najväčšom množstve potomkov. Tu musím pripomenúť,
že vždy, keď sa povie, že organizmy sa snažia, alebo organizmy niečo chcú,
tak sa vždy myslí táto konštrukcia: prírodný výber uprednostní také
organizmy, ktoré zvýšia svoju fitness pred takými, čo to nedokážu, pretože
tie, čo to dokážu, sa postupne v populácii so svojimi génmi presadia. Čiže
cieľom nie je mať konkrétneho potomka, ale mať potomkov, ktorí prežijú a cez
ktorých sa zvýši vlastná fitness.
To
značí, že môžu existovať situácie, kedy je výhodnejšie potomka zabiť, alebo
opustiť, ako ho živiť, ak to v konečnom dôsledku značí vyššiu fitness. Je
to rovnako legitímna reprodukčná stratégia, ako povedzme mať toľko
potomkov, koľko splodím a spoľahnúť sa na to, že časť z nich prežije (tzv.
populačná r-stratégia). Tak sa napríklad množí mnoho hlodavcov. Reprodukčná
stratégia, kedy sa zabíjajú potomkovia vlastného druhu, sa nazýva v
etológii a evolučnej psychológii infanticída. Už sme hovorili o tom, že
samci šimpanzov sa po získaní postavenia alfa samca snažia zabiť mláďatá
predchádzajúceho alfu. To isté robia napríklad aj veľké mačkovité šelmy, alebo
aj náš tatranský medveď hnedý.
Samozrejme,
že ani lev či medveď nedumá o tom, že takto si zabezpečí vyššiu vlastnú
fitness. Prírodný výber uprednostnil samcov, čo sa takto správajú, pretože ich
správanie je dôsledkom ich variantu génov, ktoré sformovali ich mozgy, pred
samcami, ktorí to nerobili a celková výsledná fitness rozhodla, ktoré správanie
je výhodnejšie. Inak povedané, majú v mozgoch vrodené štruktúry reakcií
na podnety z prostredia, ktoré pôsobia ako motivácie k infanticídnemu
správaniu.
Kým
sa pokúsim vysvetliť naše infanticídne správanie, tak trocha odbočím, pretože
musím vysvetliť, ako sme sa k takému vysvetleniu dopracovali. Správaním človeka
sa v dejinách venovalo veľa vedných a filozofických disciplín. Všetky však pri
rozboroch ľudského správania narazili na zjavný problém, že každé
vysvetlenie napokon skončilo pri predpoklade motivácie k tomuto správaniu. Zdroj
a pôvod tej motivácie sa dlho dal nájsť len v koncepcii duše, teda vlastne v
Bohu. Asi najkrajšie tento problém vyjadril Immanuel Kant svojím
slávnym výrokom: Nikdy ma neprestane udivovať hviezdne nebo nad hlavou a
mravný zákon v nás. Až Darwin so svojím konceptom evolúcie
možno ani netušiac dôsledky, umožnil nájsť výklad našich motivácií.
Veda, ktorá sa o to pokúša, sa nazýva evolučná psychológia (EP).
Podľa
EP je každý aspekt nášho správania rovnakým znakom organizmu ako sú fyzické
znaky, napríklad vnútorná kostra stavovcov, mozaikové oko
hmyzu atď. Tieto znaky sú pod tlakom prírodného výberu, tzn. že taký variant
znaku, ktorý zvýši fitness jedinca, je pozitívne selektovaný a taký, ktorý
mu fitness znižuje, je selektovaný negatívne. Zároveň si treba pripomenúť, že znaky
organizmu sú účelné, slúžia na nejaký čiastkový účel, ktorý je časťou
celkového účelu – prežitie v čo najviac potomkoch. To sa týka
samozrejme aj nás, opíc druhu Homo sapiens sapiens. Ak pozorujeme nejaké
motivácie nášho správania, tak sú to znaky, ktoré sa pod tlakom prírodného
výberu vyselektovali na určitý konkrétny účel. Keďže sme drvivú väčšinu našej
evolúcie prežili v prostredí pralesov a saván, tak sú tieto znaky prispôsobené
na tento život.
Jeden
z príkladov som už uviedol, a to je zvláštne správanie samcov nášho druhu voči
potomkom, teda samčie PI. Vyššie uvedená logika sa týka aj infanticídy. Evoluční
psychológovia skúmaním života mnohých kultúr na svete, a hlavne
lovcov-zberačov v pralesoch, ktorí žijú asi najbližšie našim dávnym predkom
v paleolite, identifikovali niekoľko motivácií na infanticídu.
Napríklad sa ukázalo, že nevlastné deti u lovcov-zberačov majú sotva
30% šancu na prežitie, ak sa dá ich matka dokopy s druhým mužom. Napokon
všetci poznáme rozprávku o Popoluške. Nie je v záujme nevlastného rodiča
investovať PI do kukučky. Dokonca aj v civilizovaných spoločnostiach majú
dokázateľne nevlastné deti horšie zdravie a priemerne dosiahnuté
vzdelanie.
Našej témy sa však bude týkať viac (aspoň podľa mojej mienky) iný dôvod.
Ide o to, že matka má pocit, že nie je schopná svoje novo narodené dieťa
uživiť, pretože sú napríklad ťažšie časy, alebo nemá partnera na MPI, alebo
sa tlupa vydala na dlhú vyčerpávajúcu cestu atď. Slovom množstvo dostupných
zdrojov nestačí na uživenie matky, jej už žijúcich potomkov a nového potomka.
Je rozumnejšie zabiť novorodenca, do ktorého ešte neboli investované PI,
ako toho, ktorý už dostal PI a jeho cesta z neoténie je kratšia. Podobne
ako u iných zvierat, aj u nás je to vrodená motivácia. Mozog matky
vyhodnotí podmienky v prostredí a vyvolá úzkosť, ako motiváciu k zabitiu
mláďaťa. Je celkom možné, že prinajmenšom časť tzv. laktačnej psychózy je
možné pripísať infanticídnej motivácii. Krásny príklad rozhodovania matky z
kmeňa !Kungov je možné si prečítať tu Nisa: Infanticide In The !Kung
Hunter-Gatherers of Southern Africa.
Je
zrejmé, že v pôvodných prírodných podmienkach sa infanticída dala zariadiť až
po pôrode, aj keď zrejme boli odpradávna pokusy o násilný potrat. Taktiež odpradávna
to nebolo ľahké rozhodovanie. Novorodenec má správanie a črty tváre
také, že intenzívne pôsobí na iné vrodené reakčné štruktúry v mozgu matky,
tie, ktoré matku doslova nútia k ochrannému správaniu. Ostatne, tak je
to u všetkých cicavcov.
A tu
začína zohrávať úlohu kultúra. Ale o tom by sme mohli prípadne pohovoriť v
ďalšej časti rozhovoru. Túto by som rád zakončil tvrdením, že infanticída je
jedna z reprodukčných stratégií nášho druhu a jej cieľom, rovnako ako iných
reprodukčných stratégií, je maximalizovať fitness nášho druhu.
• DvC, ďakujem za štvrtý rozhovor. Nabudúce navrhujem nadviazať otázkou, aký vplyv má infanticída v našej
civilizácii na fitness druhu homo sapiens a aký dopad má kultúra na formy
a rozsah infanticídy.
Pýtal sa Miro Ščibrany
OZ
račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára